They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

burzenia koncentracji uwagi.
Nie jest do końca jasne, czy owa depresja wynika z braku postępów w na-
uce, czy z braku powodzenia w życiu towarzyskim, czy też jest wynikiem za-
burzeń neurochemicznych. Jednak u tysięcy dzieci z zaburzeniami koncen-
tracji uwagi, z którymi miałem do czynienia, nie stwierdziłem żadnego przy-
padku depresji, która rozwinęłaby się do tego stopnia, aby dziecko poważnie
myślało o popełnieniu samobójstwa.
Niedojrzałość socjalna
Niedojrzałość zachowania jest dość stałą cechą występującą u chłopców
z zaburzeniami koncentracji uwagi. Jak wiemy, generalnie chłopcy dojrzewa-
ją wolniej od dziewcząt. Zwykle zachowanie i emocje chłopca dziesięciolet-
niego są mniej dojrzałe od zachowania i emocji dziewczynki będącej w tym
samym wieku. U dziecka z zaburzeniami koncentracji uwagi niedojrzałe za-
chowania są nasilone. Dzieci te, zarówno w domu, jak i w szkole, zachowują
się infantylnie. W szkole odgrywają rolę klasowego błazna i wydaje im się, że
zyskują akceptację, zabawiając w ten sposób innych.
Niedojrzałość emocjonalna może objawiać się płytkością uczuć. Wielu ro-
dziców zauważa, że dziecko z zaburzeniami koncentracji uwagi nie przeży-
wa emocji tak głęboko jak inne dzieci lub że są one nieadekwatne do wyda-
26
rzeń. Przykładem może być dziecko, które przez kilka miesięcy płacze po
śmierci psa z sąsiedztwa, ale nie okazuje żadnych uczuć po śmierci własnej
babci.
Punkty kluczowe
* Główne cechy osobowości dziecka z zaburzeniami koncentracji uwagi to:
1. Nieustępliwość
2. Niskie poszanowanie własnej godności
3. Okresowo występująca depresja
4. Niedojrzałe zachowanie
ROZDZIAA 11
Sen i apetyt
Jedną ze stałych i utrzymujących się cech dziecka nadpobudliwego jest bez-
senność. Jest to pojęcie tak zakorzenione w opisie tego dziecka, że wielu lu-
dzi nie przyjmuje do wiadomości rozpoznania nadpobudliwości, jeśli nie to-
warzyszą jej zaburzenia snu.
To oczywiście nieprawda. Często dzieci nadpobudliwe śpią bardzo do-
brze. Są czynne w ciągu dnia, ale o godzinie 19 szybko idą do łóżka. Mogą
być za to rannymi ptaszkami i zrywać się następnego dnia o 5-6 rano.
Niektóre nadpobudliwe dzieci mają skłonność do częstego wstawa-
nia w nocy. Całymi nocami potrafią wędrować od swojego łóżka do rodzi-
ców.
Zaburzenia snu występują dość często u dziecka z zaburzeniami koncen-
tracji uwagi. Przybierają one rozmaite postacie, ale najczęściej są to kłopoty
z zasypianiem. Dziecko nie chce iść do łóżka. Gdy rodzice kładą je do łóżecz-
ka i mają nadzieję na parę chwil w spokoju dla siebie, ono pojawia się niespo-
dziewanie w drzwiach.
Dzieci mające głęboki sen śpią jednak bardzo niespokojnie. Często wołają
rodziców, a niektóre nawet lunatykują. Ich sen jest bardzo czynny, gdy bu-
dzą się rano, są zmęczone. U tych dzieci również częściej występują koszma-
ry senne. Pojawiają się po upływie godziny lub dwóch od momentu zaśnię-
cia. Dziecko budzi się nagle z głośnym płaczem, przewraca się z boku na bok
i oczy ma szeroko otwarte. Nie zdaje sobie jednak sprawy, co się wokół nie-
go dzieje, i po chwili znowu zapada w sen.
Dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi znacznie częściej niż zdrowe
dzieci moczą się w nocy. Jest to spowodowane póznym dojrzewaniem pła-
tów czołowych mózgu, które odpowiadają za kontrolę skurczów pęcherza.
W związku z tym często, albo wręcz stale aż do 16.-17. roku życia moczą się
27
w nocy. Większość jednak wyrasta z tego w wieku 9-10 lat.
Dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi we wczesnym dzieciństwie mo-
gą mieć zaburzenia apetytu lub odczuwają inne smaki. Ogólnie rzecz biorąc,
dziecko nadpobudliwe ma zwiększony apetyt, ponieważ musi uzupełniać
duże ilości energii, zużywanej każdego dnia. Ma wilczy apetyt i je jeden po-
siłek dziennie, tzn. je przez cały dzień. To, co mu się postawi na stole, zosta-
nie zjedzone.
Z drugiej strony dziecko z zaburzeniami koncentracji uwagi, które charak-
teryzuje się normalną lub zmniejszoną aktywnością, jest niejadkiem. Przy
tym nie tylko zjada mniejsze ilości, ale również ma określone potrzeby sma-
kowe. Niektóre dzieci np. nie lubią pokarmów zmielonych, a inne twardych [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl