They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Korczak C.: Higiena  Ochrona Zdrowia. PZWL, Warszawa 1994
Meder J. (red.): Trening umiejętności społecznych w rehabilitacji
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
zaburzeń psychicznych. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR,
Warszawa 1995
Ostrowska A.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Postawy
społeczeństwa polskiego wobec ludzi niepełnosprawnych. Raport
z badań, Warszawa 1994
Rohen Yokochi: Anatomia człowieka. Oficyna Wydawnicza Kalliofe,
Warszawa 1995
Sylwanowicz W., Michajlik A., Ramatowski A.: Anatomia i fizjologia
człowieka. PZWL, Warszawa 1990
Sylwanowicz W.: Mały atlas anatomiczny. PZWL, Warszawa 1990
Warno O.: Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach zagrażających życiu,
Warszawa 1995
Zrałek M.: Zrodowisko zamieszkania a niepełnosprawni. PWN,
Warszawa 1994
Wykaz literatury należy aktualizować w miarę ukazywania się nowych
pozycji wydawniczych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
Jednostka modułowa 346[02].Z1.01
Posługiwanie się językiem migowym
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
 zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące języka migowego,
 posłużyć się znakami języka migowego zgodnie z zasadami
i regułami systemu językowo-migowego,
 posłużyć się polskim alfabetem palcowym oraz liczebnikami głównymi
i porządkowymi,
 rozpoznać, odczytać oraz przedstawić podstawowe znaki
ideograficzne i pojęciowe,
 odczytać proste wypowiedzi w języku migowym,
 sformułować proste wypowiedzi w języku migowym.
2. Materiał nauczania
Teoria języka migowego.
Podstawowe pojęcia: język migany, migowy, system językowo - migowy,
daktylografia, ideografia,
Zasady i reguły pomocnicze w systemie językowo - migowym.
Język migowy a odczytywanie mowy z ust.
Synergizm wzrokowo-słuchowy.
Kultura wypowiedzi w języku migowym.
Daktylografia: znaki liter, liczebników głównych, porządkowych.
Znaki podstawowe, znaki tematycznie związane z rodziną, domem,
czasem, higieną osobistą, odzieżą, posiłkami, zakupami,
zainteresowaniami.
Znaki tematycznie związane z problematyką medyczną: części ciała,
dolegliwości, wzywanie pogotowia.
3. wiczenia
" Prowadzenie w warunkach symulowanych dialogu słyszącego
z osobą niesłyszącą na tematy dotyczące życia codziennego: higieny
osobistej, jedzenia, zakupów, zainteresowań, rodziny.
" Indywidualne i grupowe utrwalanie umiejętności w przekazywaniu
i odczytywaniu znaków daktylograficznych i liczb.
" Stosowanie poznanych ideogramów w scenkach tematycznych
dotyczących zachorowania, prowadzenia wywiadu osobowego,
chorobowego, społecznego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
4. Zrodki dydaktyczne
Instrukcje do ćwiczeń.
Scenariusze zajęć.
Filmy dydaktyczne na temat posługiwania się językiem migowym.
Foliogramy przedstawiające znaki języka migowego.
Opisy przypadków.
Podręczniki i słowniki języka migowego.
Tablice poglądowe.
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Program nauczania jednostki modułowej obejmuje podstawowe
pojęcia z zakresu języka migowego i miganego, których opanowanie
pozwoli absolwentowi szkoły na porozumiewanie się z podopiecznym
niesłyszącym. Narzędziem komunikacji jest język migowy, który
funkcjonuje równolegle z mową, tworząc system językowo - migowy.
Wersja ta pozwala na jednoczesny przekaz i odbiór treści drogą
słuchową i wzrokową. W realizacji programu jednostki istotne jest
zwrócenie uwagi na możliwości percepcyjne niesłyszących rozmówców
i takie przygotowanie uczniów do konwersacji, aby posługując się
systemem językowo  migowym, mogli być zrozumianymi przez osoby
niesłyszące o różnym poziomie intelektualnym i różnym zasobie
wiadomości, a także przez osoby używające klasycznego języka
migowego.
Najtrudniejszym elementem do opanowania przez uczniów jest
odczytywanie wypowiedzi od osoby niesłyszącej. Dlatego podstawową
metodą nauczania powinny być ćwiczenia, prowadzone w 15 osobowych
grupach, z podziałem na 2-4 osobowe zespoły, zgodnie
z obowiązującymi zasadami nauczania języka migowego. W trakcie
realizacji programu należy zwrócić uwagę na zasady i reguły
pomocnicze stosowane w systemie językowo-migowym: język migowy a
odczytywanie mowy z ust. Nauczyciele powinni prowadzić stałą kontrolę [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl